Tandvårdstips

Ont i tanden?

Karies, tandköttsinfektioner, tandlossningssjukdom eller plack och tandsten. Ofta är tand- och munsjukdomar ett resultat av försummelse. Då kanske det slutar som för Jocke här.

Jocke kunde inte sova inatt. Han hade så ont i tanden, den där som gjort lite småont hela veckan. Men inatt var det tio gånger värre och han börjar tro att denna gång kommer det inte att gå över.

Så fort det blev morgon ringde han sin tandläkare i Södertälje. Han fick en tid inom 24 timmar på akuttandvården. Väl där visade det sig att karies hade nått så djupt att en rotbehandling var nödvändig. Jocke suckade djupt och förbannade sig själv för att inte ha gått på de där rutinbesöken som mamma alltid sagt åt honom att göra. Då kanske man hade kunnat undvika en dyrare och långvarigare lagning.

Ta hand om tänderna

Känner du igen dig själv? Eller är du rädd att hamna i samma situation? Var inte som Jocke utan se till att ta hand om dina tänder. Det gör ingenting om du tycker tandkliniken är kuslig. Många kliniker har personal som är erfaren just när det gäller tandvårdsrädda patienter.

Vill du kunna göra dina rotbehandlingar på samma klinik som du kan bleka och kan sätta in implantat? Nuförtiden erbjuder många tandkliniker både tandvård och estetiska behandlingar. Det är väldigt praktiskt för då kan samma tandläkare, eller grupp av tandläkare, ta hand om din tandhälsa. Dessutom behöver du inte gå till olika platser för dina undersökningar. Kolla upp vilka kliniker i din närhet som erbjuder allt du behöver.